TikTok vai Instagram Reels – kumpaa käyttää yritysmarkkinoinnissa?

Sosiaalisen median herruus lepää videomuotoisten alustojen käsissä. Jokaisen yrittäjän polttavin kysymys kuitenkin on, kumpi alusta soveltuu paremmin markkinointikanavaksi omalle yritykselle — TikTok vai Instagram Reels? Tämä on pitkä tarina, joten parempi laittaa sumpit tulemaan ja lukea huolella.

TikTokin ja Instagram Reelsin perusperiaate on sama: alustoilla tuotetaan lyhytvideoita, joiden keskiössä on usein ääniraita. Ääniraidaksi valitaan yleensä trendikäs musiikkikappale tai nauhoitettu puheen pätkä, jonka päälle käyttäjä lipsyncaa, eli ajastaa huultensa liikkeet videon puheen mukaan.

Menestyneiden ideoiden kopiointia sekä suosittujen ääniraitojen käyttöä kutsutaan trendeiksi, jotka ovat tällä hetkellä somemarkkinoiden suurinta valuuttaa. Trendien syntypaikka ja niitä luovan asiakaskunnan päämaja on TikTok.

Elokuussa 2020 julkaistu kilpasisko, Instagram Reels, ei kuitenkaan seuraa suosiossaan paljoa perässä. Reels on DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksen mukaan kasvattanut suosiotaan viime vuodesta jopa viisi prosenttia, mikä on suurin kasvu minkään sosiaalisen median alustan kohdalla viimeisen vuoden sisällä. Vaikka TikTok on joissain asioissa etulyöntiasemassa videosovellusten edelläkävijänä, myös Reelsiä kehitettäessä on oivallettu ominaisuuksia, joita TikTokissa ei ole – ainakaan vielä.

Reelsin ja TikTokin erot ja yhteneväisyydet

Sekä Reelsiä että TikTokia voi käyttää erikseen sekä editorina että julkaisualustana. Se, kumpi alusta sopii omille sormille tai valittuun tehtävään paremmin, on preferenssikysymys. Alla olevassa taulukossa näet listattuna sovellusten merkityksellisimpiä ominaisuuksia ja käyttäjäryhmät.

Mainittakoon vielä myös se, että nauhoitusraja Reelseille on 90 sekuntia siinä missä TikTokissa voi nykyään tehdä jopa 10 minuutin pituisia videoita. Pidentämällä videoiden pituutta TikTok pyrkii kilpailemaan Youtuben kanssa, sekä haalimaan haaviinsa yleisöä entistä laajemmalla ikähaarukalla.

Trendikkäät ääniraidat etusijalla

Scrollaajien korvat arvostelevat sisältöjä vähintään yhtä armottomasti kuin silmät. Siksi ääniraidan on mentävä nappiin. Mikäli visuaalinen sisältö ei vakuuta katsojaa ensimmäisen puolen sekunnin sisällä, trendikäs tai koukuttava ääniraita saattaa monesti myös pelastaa videon.

Yritysmarkkinointia tehtäessä on kuitenkin hyvä muistaa, etteivät kaupallisilla tileillä päde samat lainalaisuudet kuin yksityisillä. Yritystileillä ei Instagramissa ole pääsyä levytetyn musiikin kirjastoon ja myös TikTokissa on erikseen kaupalliseen käyttöön lisensoidut äänet.

Kyse on musiikkikappaleiden tekijänoikeuksien suojelemisesta, ja näin ollen kaikki levytetty musiikki on yrityskäyttäjiltä pannassa. Tekijänoikeuksien ulkopuolelle kuitenkin jäävät yksityisten käyttäjien tekemät ääniraidat sekä levyttämätön musiikki. Karkeasti luonnehtien, Instagramin kaupalliset äänet ovat useimmiten oikeilla instrumenteilla tehtyjä vokaalikappaleita, kun taas TikTok tarjoaa lähinnä konevetoisia instrumentaalibiittejä. Kysyttäessä, kumpi vie äänipankkien taiston, suosittelemme TikTokia, jossa ääniä on enemmän ja monipuolisemmin.

Molemmissa sovelluksissa on mahdollista lisätä alkuperäisten äänten päälle myös erillinen ääniraita, jonka voimakkuutta voi säätää. Voit joko valita, etteivät alkuperäiset äänet kuulu ollenkaan, tai pitää ne vastavuoroisesti sisällön keskiössä lisäten taustalle tunnelmaa luovan kappaleen.

Vinkki vitonen: mikäli olet käyttänyt ulkopuolista sovellusta videon editointiin, voit silti linkata siihen haluamasi ääniraidan myös täysin vaimennettuna. Näin videosi voidaan löytää myös ääniraidan kautta.

Editoida vai eikö editoida?

Merkittävin ero TikTokin ja Reelsin välillä löytyy sovellusten sisäisistä kulttuureista: Instagram on perinteisempi, visuaalisuuteen ja huoliteltuun ilmeeseen panostava alusta, kun taas TikTok on oudon huumorin, vähäisen editoinnin ja uusimpien trendien mekka.

Tiktokissa menestyminen on jopa alan ammattilaisille mysteeri: toisinaan lentoon lähtevät  sellaiset videot, joiden suosiota ei osannut odottaa ollenkaan. Puolestaan huolellisesti ideoitu ja editoitu sisältö voi menestyä huonommin. TikTokin heiniä ovat aitous ja omaleimaisuus, joten liiallisesta vaivannäöstä saattaa olla jopa haittaa.

Instagram on suoraviivaisempi: tällä alustalla käyttäjä odottaa näkevänsä huoliteltua, värimaailmaltaan editoitua, kaunista ja selkeää sisältöä. Toki myös Reelsien puolella nähdään runsaasti komiikkaa ja edittoimattomia yhden oton videoita, mutta yleisesti ottaen Instagramin yleisö arvostaa vahvaa visuaalista ilmettä enemmän.

Sisällön menestyksen mittarit

TikTok on somemaailman villi länsi, jossa menestymiselle ei ole selkeitä sääntöjä. Yksi video saattaa saada 300 katselukertaa, toinen 30 tuhatta. TikTokissa videoiden kohtalon ratkaisee usein For You Page (fyp), eli julkinen syöte. Fypille pääseminen helpottaa videon “menemistä viraaliksi”, eli räjähdysmäistä näyttökertojen kasvua, mutta tähän tarvitaan myös kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja, jotka nostavat videon menestystä algoritmin silmissä entisestään. Viraalivideoilla on usein kymmeniä tai satoja tuhansia, ellei jopa miljoonia näyttökertoja, mutta yksittäinen video ei välttämättä auta kasvattamaan tilin seuraajamäärää.

Seuraajat eivät kuitenkaan ole TikTokissa yhtä tärkeitä kuin Instagramissa. TikTok-biossa seuraajien ja seurattavien oikealle puolelle on nostettu tilin kokonaistykkäysmäärä, joka yhdessä näyttökertojen kanssa ovat alustan merkittävämpiä natsoja. Myös jaot ja tallennukset näkyvät kaikille ja mittaavat sisällön menestystä.

Koska TikTokissa näyttökertoja, tykkäyksiä ja kommentteja tulee huomattavasti helpommin kuin Instagramissa, myös rima on korkeammalla. Esimerkiksi 100 tuhatta tykkäystä TikTokissa ei ole täysin verrannollinen samaan tykkäysmäärään Instagramissa, joten Reelsien kohdalla menestystä arvioidessa täytyy olla armollisempi.

Instagramissa korkea sitouttavuus helpottaa videoiden muuttumista viraaleiksi. Tiliin ja sen sisältöön sitoutumisella on Instagramissa enemmän merkitystä kuin TikTokin puolella.Vaikka suurin osa Instagramissa julkaistusta sisällöstä on edelleen perinteisiä kuvajulkaisuja, bisnes- ja teknologiasivusto Earthwebin artikkelin “Instagram Reels Statistics 2022” mukaan Reelsien näkyvyys on 22 prosenttia parempi.

Instagram made me buy it

Sosiaalisen median kanavat toimivat parhaimmillaan näyteikkunoina yrityksille. Etenkin Instagramista etsitään paljon tuotteita ja palveluita. Retail Touchpointsin mukaan jopa 72 prosenttia tutkimukseen osallistuneista henkilöistä kertoi tehneensä ostopäätöksen siksi, että näki tuotteen tai palvelun Instagramissa. Avainasemassa ovat erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin luomat mahdollisuudet asiakaskunnan laajentamiseen.

Toisaalta, vaikka TikTok on vielä monelle tuntematonta maaperää, siellä voi olla helpompi erottua. Suomessa TikTok-markkinointi ei ole vielä muuttunut massailmiöksi, joten vähäinen tarjonta saattaa olla merkittävä kilpailuetu.

Ratkaisun hetki

Loppupeleissä on kuitenkin vain yksi asia, jolla on oikeasti merkitystä. Yrittää voi vaikka kuinka paljon, mutta jos tarjoat helmiä sioille, niitä ei varsinaisesti viedä käsistäsi. Siksi on tärkeää markkinoida siellä, missä sisältösi tavoittaa asiakaskuntasi.

TikTokia pidetään usein vieläkin nuoren sukupolven sovelluksena, mutta sitä ei tule aliarvioida; pandemian myötä sinne ovat löytäneet tiensä kaiken ikäiset. Suosittelemme harkitsemaan Tiktok-mainontaa, mikäli sisältösi on humoristista, nopeatempoista ja/tai havainnollistavaa. Menestyksekästä Tiktok-markkinointia tekeviä tilejä Suomessa ovat esimerkiksi Tokmanni, Poppamies sekä Foodora.

Yrityksestä riippuen oikea kohdeyleisö saattaa kuitenkin löytyä helpommin Instagramista. Milleniaalit ja sitä vanhemmat ovat yleensä tottuneempia navigoimaan Instagramissa, eivätkä monet somettajat jaksa ylläpitää tilejä useilla alustoilla. Instagramin bonuksena toimivat myös Storyt sekä perinteiset kuvajulkaisut, joita voit julkaista ristiin Reelsien kanssa. Ja, koska Reels on osa Instagramia, voit jakaa Instagramista kaiken sisältösi helposti myös Facebookin puolelle.

Toisaalta, kukaan ei pakota sinua valitsemaan. Pienellä ekstravaivalla voit saada molemmat! Mikäli vastasit ‘tahdon’ kummallekin sovellukselle, kannattaa kuitenkin muistaa tämä: sovellusten algoritmit tunnistavat toiselta alustalta suoraan tuodut videot, eivätkä videot näin ollen välttämättä saa samaa sitouttavuutta kuin jos loisit ne kummassakin sovelluksessa erikseen.

Seuraava
Seuraava

Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa– näin teet sisällöistäsi soveltuvia jokaiselle käyttäjälle