Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa– näin teet sisällöistäsi soveltuvia jokaiselle käyttäjälle

Mikä ihmeen saavutettavuus? Eikö kuulosta tutulta? Ei huolta – kyseinen termi ei vielä kuulu ihan jokaisen somekäyttäjän työkalupakkiin!

Saavutettavuudella (englanniksi accessibility) tarkoitetaan kaikkien kuluttajien mahdollisuutta käyttää somepalveluita mahdollisista rajoitteista tai haasteista huolimatta. Meidän mielestämme digipalvelut ja etenkin sosiaalinen media kuuluvat kaikille. Siksi haluamme Viral Medialla tehdä omalla panoksellamme saavutettavuuden käsitettä tunnetummaksi sekä auttaa myös sinua tarjoamaan sisältöä, jota kaikki somettajat voivat hyödyntää.

Vaikka sisällön saavutettavuuden huomiointi on välttämätöntä osalle väestöstä, siitä on hyötyä meille kaikille. Seuraavaksi tutustutamme sinut saavutettavuuteen paremmin ja kerromme, kuinka voimme lisätä sitä sinunkin somekanavissasi!

Kuinka tehdä saavutettavaa somea?

Jokaisella somealustalla on omat asetuksensa ja toimintonsa saavutettavuuden lisäämiseksi. Ne ovat helposti löydettävissä ja niiden käyttö on vaivatonta myös kokemattomammille käyttäjille. Tässä lista toiminnoista, joita voit käyttää omien kanaviesi saavutettavuuden parantamiseksi sovelluksesta riippumatta!

Vaihtoehtoinen teksti, eli Alt-kuvaus

Vaihtoehtoisella tekstillä tarkoitetaan kuvajulkaisujen tekstivastinetta, jonka avustava teknologia lukee käyttäjälle. Vaihtoehtoisen tekstin lisääminen onnistuu muun muassa Instagramissa, LinkedInissä sekä Facebookissa. Lue Näkövammaisten liiton artikkelista “Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa” hyvän alt-tekstin ominaisuuksista!

Instagramissa alt-tekstin voi lisätä ainoastaan kuvajulkaisuihin. Luodessasi uutta postausta, siirry julkaisutilan alalaidasta lisäasetuksiin ja valitse "Esteettömyyden" alla oleva kohta, "Kirjoita vaihtoehtoinen teksti". Voit antaa Instagramin generoida kuvaasi sopivan tekstin myös automaattisesti.

Saat lisättyä tekstin myös jälkikäteen: klikkaa profiiliruudukossa olevaa kuvajulkaisua, valitse oikeasta yläkulmasta kolme pistettä ja siirry kohtaan "Muokkaa vaihtoehtoista tekstiä". Helppoa, eikö?

Vaihtoehtoisen tekstin lisääminen Facebookissa onnistuu samalla tavalla julkaisun perusvalikosta. LinkedInissä puolestaan käytetään termiä "Alt-text". Muista tallentaa tekstisi kaikissa sovelluksissa, sillä vaikka toiminto onkin kätevä ja nopea, tallennus ei tapahdu automaattisesti!

Videoiden tekstittäminen

Jopa kahdeksan kymmenestä katsoo videoita ilman ääniä, mikä tekee kyseisestä ominaisuudesta tarpeellisen koko somekansalle. Kerroimme uuden automaattitekstitysominaisuuden iloista myös edellisessä blogipostauksessamme Instagramin uudistukset vuonna 2022. Tämä toiminto ei vielä ole käytettävissä suomen kielellä, mutta uudistusta odottaessa voit hyödyntää muita sovelluksia. Videomainosten automaattitekstitys onnistuu Facebookissa jo nyt!

Emojit eivät sovellu kaikille

Vaikka emojit tuovat väriä ja auttavat jäsentämään tekstisisältöä, saavutettavuuden näkökulmasta ne häiritsevät lauseiden lukemista ja tekevät teksteistä epäselviä. Esimerkiksi emoji “😄” on ruudunlukulaitteella tekstimuodossa ”smiling face” tai suomeksi “hymyilevät silmät ja suu”. Eikö kuulostaisikin hassulta, jos sanoja ja lauseita korvaisi hymiöiden tekstimuodolla?

Käytä emojeita siis harkiten ja vältä korvaamasta niillä välimerkkejä, sanoja tai kokonaisia lauseita. Huomioi tekstissäsi selkeät lauserakenteet ja panosta kuvatekstissäsi eheään verbaliikkaan – mikä johdattelee meidät seuraavaan kohtaan!

Pidä sisältösi selkeinä

Kirjoita tekstisi ymmärrettävällä yleiskielellä ja tarkista oikeinkirjoitus. Selitä tarvittaessa termejä ja käytä esimerkkejä. Käytä pitkissä teksteissä kappalejakoja ja tiivistä tekstiäsi mahdollisuuksien mukaan.

Saavutettavuutta voi lisätä myös fonteilla ja väriyhdistelmillä. Selkeillä ja rauhallisilla väreillä pääsee pitkälle! Vältä tekstiä kuvajulkaisujen päällä, sillä sitä voi olla hankala hahmottaa. Jos kuitenkin haluat lisätä tekstiä kuviesi päälle, pidä mielessä kontrastit sekä värien selkeys!

Mikä sisältömuoto on paras?

Vaikka videomuotoinen sisältö ruokkii algoritmia, niin tekee myös monipuolisuus. Julkaise siis huoletta kaiken tyyppisiä postauksia! Voit ottaa perinteisten somekanavien, kuten Instagramin ja Facebookin, rinnalle esimerkiksi podcastien tekemisen, sillä se saattaa positiivisesti jakaa kohdeyleisöäsi eri mediatyyppien välillä. Pidä mielessäsi eri aistit ja mieti, millaista sisältöä voisit tuottaa kutakin hyödyntäville kohderyhmille.

Ja psst... mikäli hyödynnät some-ylläpito -palveluamme, teemme Viral Medialla julkaisusi hyödyntäen kaikkia edellä mainittuja keinoja näkyvyytesi ja sisältösi saavutettavuuden maksimoimiseksi!

Edellinen
Edellinen

TikTok vai Instagram Reels – kumpaa käyttää yritysmarkkinoinnissa?

Seuraava
Seuraava

Menestyneimmät julkaisusi ensimmäiseksi, reaktiotarrat ja tarjouspyynnöt – Tässä ovat Instagram-uudistukset vuonna 2022